اسماعیلی: بارزترین خصیصه شهید رئیسی، ایمان به خدا و آرمان‌های نظام اسلامی و مردم بود حمله به ستاد انتخاباتی جلیلی در مشهد با کوکتل مولوتف پوشش زنده و کامل دومین مناظره تلویزیونی کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ + فیلم (۳۱ خرداد ۱۴۰۳) بازهم حمله آمریکا و انگلیس به یمن | «الحدیده» تاوان مبارزه با صهیونیست‌ها را می‌دهد منابع خبری از بازداشت وزیر خارجه پیشین تاجیکستان خبردادند استاندار خراسان رضوی بر ضرورت همراهی اصحاب رسانه برای برگزاری باشکوه انتخابات تاکید کرد تعداد شهدای جنگ در غزه به ۳۷ هزار و ۴۳۱ نفر رسید جوادی‌حصار: نظام جمهوری اسلامی پزشکیان را به خوبی می‌شناسد | مردم رئیس جمهوری می‌خواهند که برای همه به میدان بیاید پخش زنده دومین مناظره نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری (۳۱ خرداد ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین سرپرست وزارت خارجه ایران: اسرائیل هرچه بیشتر تهدید کند، بیشتر در باتلاق جنایت‌هایش گرفتار می‌شود مخبر: شهید رئیسی ارتباط ما با کشور‌های منطقه را تقویت کرد روسیه از آمادگی غرب برای برکناری زلنسکی خبر داد دانش‌آموزان، ناظران افتخاری انتخابات می‌شوند | آغازبه‌کار قرارگاه دانش‌آموزی «۱۴صفر۳» در خراسان‌رضوی پوتین در ویتنام تقویت روابط راهبردی با این کشور را از اولویت‌های روسیه دانست وزارت خارجه حق ایران برای پاسخ به اقدام خصمانه کانادا را محفوظ می‌داند تشکیل ۶۰ درصد شعبه‌های اخذ رأی مشهد در مراکز آموزشی اخلاق انتخاباتی برای نامزد‌ها و حامیان دومین مناظره تلویزیونی کاندیدا‌های انتخابات ریاست‌جمهوری امشب (۳۱ خرداد ۱۴۰۳) سفر محمدجواد ظریف به مشهد لغو شد (۳۱ خرداد ۱۴۰۳) نامه سفیر ایران به شورای امنیت سازمان ملل درمورد اتهامات بی اساس آمریکا درباره یمن
سرخط خبرها

حضور قاضی‌زاده هاشمی در برنامه «میزگرد سیاسی» | خلق و ایجاد قدرت باید به گونه‌ای باشد که کشور دسته دوم یا سوم شناخته نشویم + فیلم

  • کد خبر: ۲۳۴۵۹۵
  • ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۹
حضور قاضی‌زاده هاشمی در برنامه «میزگرد سیاسی» | خلق و ایجاد قدرت باید به گونه‌ای باشد که کشور دسته دوم یا سوم شناخته نشویم + فیلم
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه «میزگرد سیاسی» به بیان دیدگاه‌های خود در حوزه سیاست داخلی و خارجی می‌پردازد.

به گزارش شهرآرانیوز،«سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امروز چهارشنبه -۳۰خرداد- در «میزگرد سیاسی» یاد و خاطر شهدای خدمت به‌ویژه شهدای پرواز اردیبهشت و سیدالشهدای خدمت شهید آیت الله رئیسی را گرامی داشت و درباره سیاست خارجی و اینکه در سیاست خارجی به دنبال چه چیز هستیم، اظهار داشت: جوامع انسانی مبتنی بر نیاز به یکدیگر شکل می‌گیرند و انسان‌ها هم در داخل کشور و هم میان کشور‌ها به هم نیاز دارند، چون نیاز‌های همدیگر را تکمیل می‌کنند.

وی ادامه داد: روابط اجتماعی داخلی و خارجی برای برطرف کردن و تکمیل کردن نیاز‌ها است، اما وقتی می‌خواهیم رابطه‌ای با خارج از کشور برقرار کنیم، غیر از اینکه می‌خواهیم منافع خود را حاصل کنیم،‌ی خواهمی هویت خود را نیز حفظ کنیم؛ می‌خواهیم ایجاد و خلق قدرت کنیم و به عنوان یک کشور دست دوم یا سوم شناخته نشویم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: ما کشوری صاحب تمدن هستیم و می‌خواهیم آن را حفظ کنیم و تعالی بدهیم همچنین می‌خواهیم امنیت خود را حفظ کنیم و از تعرض دیگران به کشور نیز جلوگیری کنیم؛ بر این مبنا دیپلماسی ایران به ویژه پس از انقلاب شکل گرفته است.

قاضی‌زاده‌هاشمی خاطرنشان کرد: ما در طی چهار دهه قبل از دولت شهید رئیسی با دو رویکرد روبرو بودیم که کارشناسان درباره آن توضیح خواهند داد.

درک نادرست از محیط بین‌الملل خسارت زیادی به بار می‌آورد

در ادامه، محمدرضا میرشمسی مشاور قاضی‌زاده‌هاشمی گفت: مساله افراط وتفریط همیشه بوده و هست و ما همیشه از آن آسیب دیدم. ما چه در داخل کشور و چه خارج از این افراط و تفریط آسیب دیدیم و این ناشی از این است که درک مناسبی از محیط بین الملل وجود نداشته است.

وی ادامه داد: یک روز یک نگاه بدون درک واقعیت‌ها می‌آید و با خشک نظری محیط بین الملل را نادیده می‌گیرد یا اصلا در نظر نمی‌گیرد. نظامات بین الملل را به تمسخر می‌گیرد و با آنها قهر می‌کند و بی توجهی می‌کند اصلا انگار نه انگار در محیطی زندگی می‌کند که کشور‌های دیگر هم هستند و نتیجه این می‌شود که یک روز صدام را به عنوان کسی که با ما جنگیده و خسارت فراوانی برما وارد کرده است؛ بخاطر سیاست‌های تجاوزکارانه خود بخاطر سیاست‌های دیگر با کشور‌های دیگر وارد جنگ شده است. صدام را خالد بن ولید معرفی می‌کنند که ما با آمریکا بجنگیم؛ غافل از اینکه قطعا اگر این اتفاق می‌افتاد آمریکا صدام را رها می‌کرد و با ایران وارد جنگ می‌شد یعنی تمام خساراتی که به عراق وارد می‌کند به ایران این آسیب را ورد می‌کند وقتی درکی از محیط بین الملل نداشته باشید، خسارت وارد می‌کند گرچه این نگاه در داخل هم خسارت وارد می‌کند تاجایی که حتی کارخانجات پفک نمکی را نیز دولتی کردند؛ این اقدامات ناشی از همین نگاه بود.

میرشمسی با بیان اینکه اگر کسی در برابر این نگاه می‌ایستاد می‌شد طرفدار آمریکا، تصریح کرد: اسلام آمریکایی از کجا به وجود آمد؟ رهبر انقلاب به عنوان رئیس جمهور وقت آن زمان که در برابر این نگاه ایستاد به عنوان اسلام آمریکایی متهم شد. این افراط گرایی در برهه‌های مختلف ایجاد شد تا زمانی که حضرت آیت الله رئیسی آمدند و مسیر را تغییر دادند.

واکنش صالح اسکندری به اظهارات ظریف

صالح اسکندری دیگر مشاور قاضی زاده هاشمی گفت: ابتدا باید گفت که از آقای قاضی زاده هاشمی به عنوان جوان‌ترین نامزد انتخابات ریاست جمهوری و تنهاترین عضو کابینه سیزدهم انتظار می‌رود، ایشان میراث دار گرانبهای دیپلماسی و سیاست خارجی دولت سیزدهم و ادامه دهنده راه پرشکویی که وزیر امور خارجه شهیدمان شروع کردند باشند، باشند.

وی تصریح کرد: سیاست خارجی کالای ارزانی نیست که سر هر کوی و برزن چوب حراج بر آن زده باشند. ما در مقابل نگاه افراط گرایی و بی توجه به روابط خارجی، طی ۴۵ سال گذشته رویکرد ارتباط غرب، سازش با غرب و به تعبیری جلب رضایت کدخدا بود. برای این رویکرد مهم نبود که در آمریکا و آمریکا دوره انزواگرایی خود را سپری می‌کنند و یا به دنبال انترناسیونالیسم لیبرال هستند یا نئو انزواگرا هستند و مسیر را مسیر سازش می‌دانستند.

اسکندی افزود: در دولت شهید رئیسی موازنه قوای جدید در منطقه شکل گرفت و کشور را در آستانه جهش بین‌المللی قرار داد. نگاهی که توانست سایه جنگ را از سر ملت ما بردارد و ترس از جنگ که در دولت گذشته برای ارتباط با غرب تاکید می‌شد را از بین ببرد.

این مشاور نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: روز گذشته یکی از کارشناسان نامزد‌ها در همین برنامه که در دولت گذشته نیز مسئولیت داشتند بار دیگر ملت شریف و بزرگ ایران را از جنگ با آمریکا و بازگشت برجام ترسانده و تهدید کرده بود و من از خودم خجالت می‌کشم که چنین افرادی سال‌ها در حوزه سیاست خارجی حضور داشتند.

اسکندی تصریح کرد: مسئله ما برجام نیست و امروز میت برجام را از گور بیرون کشیدند و مشغول هستند به آن کافور بزنند. باید ببینیم طی هزار روز گذشته چه اتفاقی در دولت سیزدهم افتاد که باعث شد دیگر ما از حالت دیپلماسی التماسی خارج شده و وارد دیپلماسی اقتدار شویم.

وی اضافه کرد: باید توجه داشت که امروز شاهد جابه جایی قدرت از غرب به شرق هستند و معادلات جهان در حال تغییر است. دیروز اینجا راجع به برجام صحبت کردند، اما نگفتند دولت قبل می‌خواست در آن ۶ ماه چه تعهداتی بدهند تا دشمن تا دندان مسلح را خلع سلاح کنند.

این مشاور نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: باید گفت که تمامی تحریم‌های تکنولوژیک، پتروشیمی، دارویی و پزشکی در همان دوره پس از برجام رخ داد که شدیدترین تحریم‌ها بود و کشور را با چالش‌های جدی مواجه کرد.

وی یادآور شد: حتی در دولت گذشته دستگاه سیاست خارجی که باید حافظ منافع کشور در دنیا باشد از دیپلمات ما نیز حمایت نکرد. فراموش نکردیم وقتی اسدالله اسدی دیپلمات ایران در بلژیک به گروگان گرفته شد، وزارت خارجه از کوچک‌ترین حمایتی برای بازگشت این دیپلمات با سابقه دریغ کرد.

اسکندی گفت: علاوه بر این حتی از ورود خانواده این دیپلمات به وزارت امور خارجه جلوگیری شد. در حالی که تنها کمی پس از آغاز دولت آقای رئیسی و با تلاش دکتر امیرعبدالهیان، دکتر اسدی آزاد و به کشور بازگشت. کجای دنیا کشوری با دیپلماسی التماسی روی کار آمد و یا توانست منافع خود را حفظ کند.

این مشاور نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری افزود: در مسئله آزادی آقای حمید نوری که یکی از دستاورد‌های بزرگ دیپلماسی ایران بود ما به جای دیپلماسی التماسی شاهد دیپلماسی قدرت هستیم و به درستی روز گذشته کارشناسان برنامه گفتند که در دیپلماسی قدرت فقط قدرت در برابر قدرت اثرگذاری خواهد داشت.

سیاست خارجی باید دستاوردی برای ملت داشته باشد

در ادامه این میزگرد، قاضی زاده هاشمی گفت: نگاهی متسلب یا نگاه سازشی رویکرد کاذبی است. سیاست خارحی باید دستاوردی برای ملت داشته باشد و این دستاورد آزادی و استقلال سیاسی همراه با توسعه روابط با کشور‌های دیگر در جهت منافع ملی است.

وی یادآور شد: در دوره‌ای که شهید رئیسی و برادر شهیدمان امیرعباللهیان روی کار آمدند، شاهد یک رویکرد جدیدی بودیم. با اینکه سازمان‌های بین المللی براساس بی عدالتی روی کار آمدند و ما آن را از منظر ارزشی قبول نداریم، اما این واقعیت را می‌پذیریم که باید در همین چهارچوب تلاش کرد تا موازنه قدرت و رویکرد‌های بین المللی را تغییر دهیم و جایگاه نظام جمهوری اسلامی را به عنوان یک قدرت جهانی برسانیم.

قاضی زاده هاشمی افزود: تلاش کردیم به خودمان تکیه کنیم و راهبرد‌های جهانی ایجاد کردیم و وقتی می‌خواهیم رابطه‌ای هم با خارج برقرار کنیم باید هم منافع خود را حفظ کنیم.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: دو نگاه قبل دوستی را برای ما در روابط خارجه نگذاشت؛ در دوره‌های قبل کشور‌های همسایه نیز به ما پشت کرده بودند در دولت شهید رئیسی حرکت دیپلماسی ملتمسانه به دیپلماسی عزت مندانه تبدیل شد و هیچ چیزی بدون دستاورد نماند.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: فقط در این دو سال و نیم شهید رئیسی ۱۸ دستاورد سیاست خارجی می‌توانم ذکر کنم؛ در ابتدای دولت ۷۰۰ تا ۸۰۰ مورد فوتی در روز به دلیل کرونا داشتیم. خیلی‌ها در داخل منتظر بودند تا واکسن‌های غربی بگیرند، تنها کشوری که می‌توانست به واکسن بدهند، چین بود که سینوفارم بدهد، اما اینها سراغ چین نمی‌رفتند تا واکسن بگیرند. در همان دوره شهید رئیسی توانست چینی‌ها را وادار به صادرات سینوفارم کند و در کمتر از چند ماه بساط کرونا جمع شد.

شهید رئیسی نگذاشت ایران اوکراینیزه شود

وی گفت: عمده همسایگان به دلایل مختلف مانند بدهی بابت خرید گاز یا سوتفاهم قطع رابطه داشتیم ولی در دولت شهید رئیسی با تمام همسایگان ارتباط برقرار کردیم و دو بحران اساسی داشتیم؛ یکی انتقال قدرت به طالبان در شرق کشور و یکی حضور رژیم صهیونیستی و اتفاقات بین آذربایجان و ارمنستان؛ اما شهید رئیسی نگذاشت ایران اوکراینیزه شود.

وی تاکید کرد: کریدور‌ها را از کشور ما دور کرده بودند، اما دوباره این شهید توانست مسیر کریدور‌ها را برگرداند، روز اولی که آمدیم ۸ میلیارد دلار منابع ارز ترجیحی بود که همه آن را در ۶ ماهه اول مصرف کرده بودند، اما دولت توانست منابع ارزی را تأمین کند و کالا‌های اساسی را به سفره مردم برساند.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: فروش نفت ما که ۱۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه بود با جهش یک و نیم میلیون بشکه‌ای مواجه کرد، پیوستن ما به نهاد‌های بین المللی شانگهای و بریکس از دیگر دستاورد‌ها است.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه کارکرد دیپلماسی توسعه منافع است، اظهار داشت: توسعه منافع در توسعه ارتباطات است و ما باید ضمن اینکه ارتباط با کشور‌ها و نهاد‌های بین المللی را سازنده و مقتدرانه پیش ببریم، نگاه دیپلماسی مردمی داریم و این نگاه را در بیناد شهید با عنوان دیپلماسی ایثار اجرا کرده‌ایم یعنی جریان ایثار و شهادت را میان هفت تا هشت کشوری که پیوندی با تشکیل یک اتحادیه ایجاد کریم و روابط دو جانبه شکل دادیم و طرح ما در این زمینه ایران ۷۰۰ میلیونی است.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه منافع اقتصادی مشترک با همسایگان برای حفظ امنیت مرز‌ها ایجاد کنیم، اظهار داشت: از طریق نهاد‌های مردمی ظرفیت ما در میان اقوام مختلف مردم از جمله بلوچ، آذری، کردها، ترکمن‌ها در دو طرف مرز‌ها قوی بوده و به داخل و خارج پیوند خورده است.

وی با تاکید بر ضرورت بهره مندی از موقعیت ژئواستراتژیک ایران، ادامه داد: با ۱۷ کشور رابطه دوستانه‌ها داریم و ضروری است نخبگان شناسایی شوند و ظرفیت‌های بزرگ علمی بالفعل شوند و از مسیر ترانزیتی استفاده کنیم و با سرمایه گذاری دنیا را به خود نیازمند سازیم. اینها نمی‌شود مگر اینکه از ظرفیت‌های مردم پای کار بیاوریم تا برای توسعه قدرت استفاده کنیم که برای این امر ۱۰ برنامه داریم.

در ادامه این میزگرد، ابراهیم متقی یکی از کارشناسان برنامه گفت: پیگیری اهداف سیاست خارجی از سه طریق می‌تواند انجام گیرد؛ در ابتدا از طریق بازیگران اصلی سیاست خارجه در جهان. بر اساس این برنامه‌ها خداروشکر ما عضو بریکس شده ایم که مهم است. نکته دوم بانک جهانی و صندوق بین المللی پول است که برای برنامه‌های توسعه‌ای ما محدودیت دارد. چالش‌های کهنه و آزار دهنده‌ای هم داریم. اولین آن چالش تحریم است که با سیاست آمریکایی و اروپایی مهار ایران پیوند پیدا کرده است. چالش بعدی درباره محیط امنیتی ما است. مسئله گسترش ناتو به حوزه خلیج فارس در دستور کار قرار گرفته و جنگ غزه وجود دارد و از این مسائل بسیار وجود دارد.

وی تاکید کرد: چالش دیگر موضوعاتی است که سیاست خارجه را به سیاست داخلی ما مربوط می‌دهد. در سه سال گذشته ما چالش‌های هویتی داریم. مشکلات در سیستان و شهدایی که آن جا دادیم را یادمان هست. چه رویکردی برای این چالش‌های منطقه‌ای دارید؟.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پاسخ داد: یک بخش نحوه ارتباط ما با نهاد‌های بین المللی است که تحت تاثیر قدرت‌های جهانی هستند برای اینکه بتوانیم یک رابطه سازنده با نهادی اقتصادی داشته باشیم باید یک بازیگر اصلی در اقتصاد جهانی شویم. ما با این میزان تولید ناخالص داخلی در عرصه جهانی نمی‌توانیم بازیگر اصلی باشیم؛ مگر اینکه بازار خود را بزرگ کنیم.

وی ادامه داد: ایران ۷۰۰ میلیونی با این نگاه است که ما ابعاد بازار تحت نفوذ بازار ایران به علت موقعیت دانشی و فناورانه که جوانان ایران و موقعیت ژئو استراتزیک که ایران دارد، سر چهار راه‌ها است و می‌تواند دیگران را به خود وابسته کند. روابطی که مثلا با پاکستان و عراق و آذربایجان است برای آن است که اول باید با کشور‌های همسایه رابطه تولید مشترک ایجاد کنیم. چرا که فرهنگ و اقتصاد مشترک داریم.

قاضی زاده هاشمی افزود: در پاکستان برای آن که امنیت داشته باشیم باید با افرادی که همانجا هستند ارتباط داشته باشیم تا امنیت را خودشان ایجاد کنند. یا در مناطق کردستان عراق اگر ارتباط درستی داشته باشیم اتفاقات خوبی میگیریم. باید با ایجاد نشان‌های مشترک اقتصادی اقدامات خود را انجام دهیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: روابطی که شهید رئیسی در رابطه با پاکستان دارد و که خود را سریع به آنجا رساندند یا آذربایجان و عراق ما باید اول با کشور‌های همسایه روابط قدرتمند پیدا کنیم آنهایی که به لحاظ تاریخی با ما در ارتباط بودند، فرهنگ و اقتصاد مشترک دارند. ما باید سمت ایجاد زنجیره‌های ارزش مشترک برویم. در دنیا بسیاری از صنایع به صورت بین اللملی و مشترک ساخته نمی‌شود. باید بازار را بزرگتر تعریف کنیم. ما، چون قدرت مدیریت مالی داریم و فناوری در اختیار ما هست و ارتباط بین کشور‌ها را می‌توانیم برقرار کنیم، نقطه کانونی می‌شویم.

وی ادامه داد: در پاکستان برای امنیت مرز‌ها باید با طوایف بلوچستان پاکستان منافع مشترک اقتصادی پیدا کنیم تا آنها امنیت ما را حفظ کنیم همچنین در اقلیم کردستان عراق باید بزرگان کردستان این کشور منافع خود را در امنیت کردستان ایران بدانند.

هر کسی فکر می‌کند با مذاکره می‌تواند راهبرد آمریکایی‌ها را تغییر دهد؛ متوهم است

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری افزود: وقتی منافع اقتصادی آنجا تعریف شده باشد و ما در حوزه آموزش به آنها خدمات دهیم و از توانایی در حوزه سلامت مرکزی برای درمان بیماران آنجا ایجاد کنیم، آنها نمی‌گذارند از خاک آنها برای حمله به ایران استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: البته کار وسیع اجتماعی گسترده نیاز دارد. نمونه آن در مورد شهید شوشتری که فرمودید دو طرف مرز باید سازماندهی شود؛ ارتباطات با بازارچه ها، ایجاد شهرک‌های صنعتی و نشان مشترک اقتصادی مانند نشان خراسان که عقبه تمدنی دارد یک نشان مانند نشان خراسان تعریف کنیم که تمام حوزه نفوذ خراسان این نشان را داشته باشند و تبادلات اقتصادی در آن حوزه از تخفیف گمرکی برخوردار باشد.

قاضی زاده هاشمی درباره موضوع تحریم‌ها گفت: تا وقتی که آمریکا قدرت مسلط جهان در عرصه‌های مختلف است یا یکی از قدرت‌های مسط است، راهبرد آنها نسبت به ما تغییر نمی‌کند.

وی ادامه داد: هر کسی فکر می‌کند با مذاکره می‌تواند راهبرد آنها (آمریکایی‌ها) را تغییر دهد؛ متوهم است؛ این ممکن نیست الا اینکه ما برده آنها شویم.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها در عرصه میدان گاهی به قدرت حاج قاسم نیاز داشتند و بار‌ها از او کمک گرفتند. ما باید کاری کنیم که در روابط بین المللی آن‌ها به ما نیازمند شوند. ما باید مقتدر باشیم و قدرتمند بمانیم.

وی اضافه کرد: دیپلماسی بر اساس قدرت و داد و ستدی که منافع ملی را در آن ذبح نکردیم. این درست است ایران اسلامی آن قدر قدرت بازدارندگی دارد که خصوصا با کشور‌های همسایه خود وارد ایجاد تنش نشود. ما باید با همسایه‌های خود روابط سازنده ایجاد کنیم و کاری کنیم که اقتصاد منطقه در هم تنیده شود و این تحریم را خنثی می‌کند.

ایران اسلامی همیشه رهبر منطقه بوده است و هیچ کشوری نمی‌تواند با این رهبر رقابت کند

قاضی زاده هاشمی اظهار داشت: ایران اسلامی همیشه رهبر منطقه بوده است و هیچ کشوری نمی‌تواند با این رهبر رقابت کند و باید ایفای نقش خود را به درستی بنگریم و اجرایی کنیم.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: در حوزه محیط اطراف ما به عنوان رهبر باید محیط را آرام کنیم؛ یک شعار داریم می‌گوییم با دوستان مرورت با دشمنان مدارا. ایران اسلامی اینقدر قدرت بازدارندگی دارد که وارد ایجاد تنش بخصوص کشور‌های همسایه نشود. آنها هم تجربه کردند دنبال ترامپ رفتند ۵۷ کشور مانند عربستان، مصر و بحرین با امریکا پیمان جهانی بستند سرشان به دیوار خورد و برگشتند ما باید روابط سازنده و اقتصادی با آنها برقرار کنیم.

وی اضافه کرد: روش نفوذ صهیونیسم جهانی در کشور‌های همسایه از طریق اقتصاد است؛ یک پیمانی به نام کویز ذیل کم دیوید بین مصر و اسرائیل بسته شده که گفته هر شرکت مصری اسرائیلی که ۱۳ یا ۱۴ درصد سهام او اسرائیلی باشد ما چنین امتیازاتی در اقتصاد جهانی به او می‌دهیم؛ اینگونه اقتصاد مصر را در دست گرفته اند و مصر را مهار کرده اند. آنها دنبال نیت باطل خود هستند ما باید کاری کنیم که اقتصاد منطقه در هم تنیده شود؛ اینگونه تحریرم خنثی می‌شود و دست بالاتر به ایران اسلامی می‌دهد.

قاضی زاده هاشمی گفت: ایران اسلامی در طول تاریخ رهبر منطقه بوده و رهبر منطقه تمدنی است و هیچ کشوری نمی‌تواند با ما رقابت کند خدا ما را به لحاظ عقبه تمدنی، جایگاه ژئو پلتیک و ژئو استراتژیک قرار داده است و این برجستگی در ملت ایران هست؛ نباید این ایفای نقش را به درستی انجام دهیم و خودمان را ضعیف نشان ندهیم.

در ادامه، فواد ایزدی دیگر کارشناس روابط بین الملل در این میزگرد اظهار داشت: در دولت‌های آقای رفسنجانی و خاتمی نگاه‌ها به آمریکا بود و قصد با ایجاد رابطه با آن‌ها بود و در دولت خاتمی به ما گفتند که ایران محور شرارت است؛ در دولت آقای احمدی نژاد هم پروژه رابطه ما به شکست خورد؛ در دولت آقای روحانی نیز هشت سال کشور معطل میوه و گلابی برجام بود و فراموش نمی‌کنیم چه شکستی را در آن سال‌ها تجربه کردیم، اما این مشخص است مشکل طرف آمریکایی است و ما به همه تعهدات خود عملی می‌کنیم. سوال آن است که از داستان ایران و آمریکا چه درسی گرفتید و بر اساس آن چه اقدامی می‌خواهید انجام دهید؟.

عده‌ای برای تکیه زدن به قدرت، بحران می‌آفرینند

قاضی زاده هاشمی پاسخ داد: این موضوع دو روی سکه دارد. طرفی ما هستیم و طرفی هم آمریکایی‌ها قرار دارند. از ابتدای انقلاب عده‌ای ایجاد بحران می‌کنند و بعد خودشان آن را حل می‌کنند.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: جریانی خودشان را دلیل حل مسئله می‌بینند و هیچ گاه هم نمی‌توانند کاری کنند. از اول انقلاب جریانی برای آن که بتواند در سکوی قدرت باشد بعضی موضوعات را در حوزه‌های مختلف دنبال می‌کند. آنها با منافع انقلاب اسلامی و ما درگیر هستند.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها ما را به عنوان قدرت پذیرفته اند و باید این جایگاه را حفظ کنیم و مذاکرات را نیز از طریق شخص ثالث حل کنیم.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه آمریکا در حال افول است، توضیح داد: آمریکا ۴۷ درصد تولید ناخالص جهانی داشت، اما اکنون این میزان به ۲۷درصد رسیده همچنین این کشور کارشان به این جا رسیده که ازگواتمالا سرباز اجیر می‌کند؛ البته حرفم این نیست که دشمن را کوچک نشان دهیم، اما آنها می‌خواهند خود را در عرصه حفظ کنند و خود را گران بفروشند.

سید محمدکاظم سجاد پور کارشناس حوزه روابط بین‌الملل در این میزگرد گفت: چه مقدار و در چه حوزه‌هایی در سیاست خارجه می‌خواهید تغییر ایجاد کنید؟ چه چیز‌هایی را با تداوم در سیاست خارجه می‌دانید؟ چگونه می‌خواهید در خارج دولت و در داخل دولت اجماع ایجاد کنید؟

قاضی زاده هاشمی پاسخ داد: سیاست‌های اصلی ما در قانون اساسی درج شده است و مسئول تدوین این سیاست‌ها مشخص است و دولت مجری این سیاست‌ها است. اگر دولت‌ها به این سیاست باور نداشته باشند کاری میکنند که نشان دهند سیاست غلط است.

وی یادآور شد: در دولت‌های گذشته این را دیدیم و خدا را شکر آن دولت‌ها موفق نشدند. دولتی هوشمند است که اهل گفتگو باشد، شهید امیرعبداللهیان با سیاست‌های وزارت امور خارجه قبل از خودش کاملا مخالف بود، اما بدنه وزارت امور خارجه در دوران شهید امیرعبداللهیان کسانی بودند که عمدتا در دولت‌های قبل بودند ولی از ظرفیت آنها استفاده کرد؛ لذا از کارشناسی ونظردهی آنها خودش را محروم نکرد وقتی این اتفاق بیفتد، حتی مخالفان احساس همراهی می‌کنند.

آدم بدسابقه‌ای در انصراف از انتخابات هستم و سری قبل هم انصراف ندادم

ابراهیم متقی کارشناس حوزه روابط بین الملل در این میزگرد گفت: در دوره قبل، شما سیاست واضحی داشتید، اما بعد از مناظرات کناره گیری کردید؛ آیا در این دوره تا پایان می‌مانید؟ موازنه در بین کاندیدا چگونه خواهد بود؟

قاضی زاده هاشمی پاسخ داد: نگاهم درباره ورود به انتخابات کاملا دینی و بر اساس تکلیف بود و کسی که خود را اصلح نداند، شرعا حرام است نامزد انتخابات شود.

وی ادامه داد: کسی باید رئیس جمهور شود که واجد همه صفات باشد نه اینکه فقط در یک بخش برجسته باشد و نقطه ضعف روشنی نداشته باشد؛ اینکه ما هم فرزندان انقلابیم، یک امر مطلوب است؛ این رقابت بر اساس فاستقبوا الخیرات است و باید به خدا پناه ببریم که عاقبت مان جهنمی نشود و مثل شهید رئیسی ختم به شهادت شود.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر رأی نیاوردم، خدا را شکر می‌کنم؛ وظیفه ماست که روز بعد از انتخابات به هر نامزدی که رأی آورد، کمک کنیم.

وی اضافه کرد: کسانی که به لحاظ سیاسی به هم نزدیکترند، باید کار جبهه‌ای انجام دهند نمی‌خواهم بگویم که الزاما به معنای کنار کشیدن به نفع یک نفر است؛ معلوم نیست نتیجه کنار کشیدن همه به نفع یک نفر، رأی آوردن او باشد

قاضی زاده هاشمی یادآور شد: بنده آدم بد سابقه‌ای در انصراف هستم و سری قبل هم انصراف ندادم.

در ادامه این میزگرد، فواد ایزدی کارشناس برنامه گفت: این درست است که افرادی در انتخابات از سیاست خارجی برای افزایش سبد رأی خود استفاده می‌کنند و در تمام دنیا هم این رویه وجود دارد. اینگونه القا شده است که تحریم‌ها برای کشور مشکل ساز است و مردم باید توجه کنند که چه کسی میتواند اینها را بردارد و اینگونه هم القا می‌کنند که فقط ما می‌توانیم این کار را انجام دهیم. می‌گفتند چک برجام را فقط ما می‌توانیم نقد کنیم. سوال من این است که چه باید کرد که این موضوع ریشه‌ای حل شود؟

جمهوری اسلامی در قله اقتدار سیاست خارجی است

قاضی زاده هاشمی پاسخ داد: ما اقتصاد را به تحریم و نرخ دلار وابسته نکردیم؛ با شکست مذاکرات هیچ اتفاقی برای داخل کشور نیفتاد و مذاکرات جلو می‌رفت و با اینکه ۲۱۰ تحریم نفتی اضافه شد اما نفت ما به فروش میرفت.
 
وی ادامه داد: شهید رئیسی موفق شد آرامش کشور را حفظ کند، زمانی بود که تلویزیون مدام رفت و آمد عده ای را در وین نشان می‌داد و عده ای در حال قدم زدن در هتل و پیاده راه فلان بودند؛ ۱۰ برابر اینها شهید امیرعبداللهیان و آقای باقری با کشورهای مختلف رفت و آمد کردند و نتیجه هم داشت.
 
نامزد چهاردهمین انتابات ریاست جمهوری گفت: اکنون جمهوری اسلامی در قله اقتدار سیاست خارجی قرار دارد که باید اینها را دید و حفظ کرد. شعارم «برگشت به عقب، هرگز» است؛ آیا باید برگردیم به زمانی که وزیر خارجه ما مدت‌ها بنشیند در یک کشور خارجی تا بلکه طرف مذاکره کننده راضی به مذاکره شود؟ آیا حقمان است که به آن روزها و به عقب بازگردیم؟ 
 
وی خاطرنشان کرد: تحریم واقعیتی است که در زندگی مردم اثر دارد، این را انکار نمی‌کنیم اما باید اعتیاد به تحریم را در دشمن از بین ببریم.
 
سجاد پور کارشناس برنامه ادامه داد: چه برنامه ای دارید که احساس مردم به موقعیت ایران در بین‌الملل افزایش یابد؟ 
 
قاضی زاده هاشمی پاسخ داد: ابتدا باید رابطه مثبت با کشورهای همسایه ایجاد کنیم. سرمایه گذاری گسترده در فرهنگ جهانی باید داشته باشیم و بتوانیم فناوری های ایرانی را معرفی کنیم.
 
نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: ملت بزرگ ایران! اسم دولت من «دولت مردم و خانواده» است و هیچ آرمانی جز رشد وضعیت خانواده ایرانی نداریم. ما نزدیک قله هستیم و برگشت به پایین بی‌معناست.
 
قاضی زاده هاشمی اظهار داشت: برخی نسخه بدلی به شما تجویز می‌کنند؛ کمک کنید با اعتماد و همت شما مسیر شهید رئیسی به پایان برسد. به جوانان اعتماد کنیم تا انشالله این جوانانی که برای شما جان دادند این ماموریت را به پایان برسانند.

در این میزگرد تخصصی، فواد ایزدی، ابراهیم متقی و سید محمدکاظم سجاد پور سه کارشناس حوزه روابط بین‌الملل حضور دارند همچنین محمدرضا میرشمسی و صالح اسکندری دو مشاور قاضی‌زاده‌هاشمی در این میزگرد سیاسی هستند.

«مسعود پزشکیان»، «مصطفی پورمحمدی»، «سعید جلیلی»، «علیرضا زاکانی»، «سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» و «محمدباقر قالیباف» داوطلبان تایید صلاحیت شده چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هستند.

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهور جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->